دیگ‌‌های آب گرم

وارد موتورخانه شوید و قبل از بررسی هر چیزی سراغ دیگ‌های  موتورخانه بروید. این دیگ‌ها وظیفه‌،  گرم کردن آب برای مصارف آشامیدنی و همچنین برای مصارف سیستمی  برای تجهیزات گرمایشی ساختمان را دارند . دیگ های آب گرم ، در فصل زمستان و همچنین در فصل تابستان همواره روشن می باشند . پس رسیدگی و بازدید دوره ای دیگ ها بسیار حائز اهمیت می باشند .

مواردی که در یک نگاه در دیگ و مشعل باید بررسی کرد موارد زیر است .

۱- ترموستات : ترموستات نقش بسیار مهمی در کارکرد مشعل دارند و ترجیحا هر ۶ ماه ، کالیبره شود و یا در صورت معیوب بودن تعویض شود ، مهم ترین علت اینکه تاکید بر کالیبره بوده ترموستات مشعل داریم این است که مصرف گاز شما رو کاهش میدهد و همواره آب را در دمای واقعی تنظیم شده روی ترموستات نگه میدارد .

۲- شعله مشعل گازی

شعله ایجاد شده توسط مشعل ها به سه صورت شعله احیا ، شعله اکسید و شعله متناسب ایجاد می شود.

شعله احیا
زمانی که مقدار سوخت بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد و یا اکسیژن برای سوخت ناکافی باشد شعله احیا تشکیل می شود. مشخصات شعله احیا به صورت زیر می باشد.

پخش شدن شعله
زرد رنگ
بوی خام سوزی (سوزش بینی)
دوده زدن
شعله اکسید
زمانی که شعله مقدار سوخت کمتر از میزان مورد نیاز باشد شعله اکسید می شود. مشخصات شعله اکسید به صورت زیر می باشد:

شعله کوتاه و تیز
آبی رنگ
سوزش چشم
شعله مناسب
شعله مناسب در مشعل ، زرد رنگ همراه با رگه های آبی و نارنجی می باشد. این مشعل دارای طول متوسطی بوده و نه به صورت کاملا پخش و نه کاملا جمع و نوک تیز می باشد.

آبگرم را دریابید

چک کردن منابع کوئل‌دار در موتورخانه از دیگر موارد مهمی است که نباید نادیده‌ گرفته شود. این منابع کوئل‌دار، آب گرم خانه را تأمین می‌کنند و آب سرد بعد از وارد شدن به این منابع به آب گرم تبدیل می‌شوند. اگر لوله‌های این منبع فرسوده شده‌ باشند یا به درستی عایق نشده باشند، شما برای استفاده از آب گرم خانه به دردسر خواهید افتاد. به شیر فلکه‌هایی که در موتور خانه تعبیه شده‌اند هم به دقت نگاه کنید. این شیرها باید سالم باشند و آب‌بندی‌شان به شکل کامل و درست انجام شده باشد. آب‌بندی شیرهای فلکه، زمانی اصولی است که آب را به درستی قطع و وصل کند.

چیلر جذبی یا تراکمی؟

وظیفه چیلرها خنک کردن است. سال‌هاست چیلرها به دو شکل جذبی و تراکمی ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در عملکرد خیلی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود خیلی از مهندس‌ها ترجیح دهند از چیلر جذبی استفاده کنند مصرف کمتر برق‌ به نسبت، چیلرهای تراکمی است. اگر در موتورخانه چیلر جذبی، کار گذاشته باشند، علاوه بر کم شدن میزان مصرف برق، سر و صدای موتورخانه هم کاهش پیدا می‌کند، چون چیلرهای جذبی به نسبت چیلرهای تراکمی که با کمپرسور کار می کنند، لرزش کمتری دارند.

ایمنی موتورخانه

این قلب تپنده خانه که تمام تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی را در خودش جای می‌دهد نیاز به تهویه مناسب دارد. بهتر است موتورخانه‌ها حتما پنجره و فضایی داشته باشند که کار تهویه را انجام بدهند. گاهی اوقات نمی‌توان جلوی حوادث را گرفت، اما می‌‌توان میزان ضرر و زیان را کم کرد. اگر اتفاقاتی مانند نشتی گاز در موتورخانه رخ دهد و این گاز راهی برای خروج نداشته باشد ممکن است انفجار بزرگ و خطرناکی رخ دهد، اما اگر راه خروج و تهویه وجود داشته باشد، میزان آسیب به حداقل خواهد رسید.

فاضلاب موتورخانه

دیگ‌هایی که در موتورخانه‌ها در حال کار کردن هستند، گاهی اوقات سرریز دارند. این سرریزها به سمت کف موتور خانه می‌آیند و اگر در کف موتورخانه، ساز و کاری برای خروج این آب‌ها در نظر گرفته نشده باشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. در نتیجه حتما به کفشورها دقت کرده و اطمینان حاصل کنید که تعدادشان برای خروج آب کافی است.

با استفاده از نکاتی که در بالا گفته شد می‌توانید به خوبی تأسیسات موتورخانه ساختمانی که قصد خرید و یا اجاره آن را دارید بررسی کرده و از ضرر و زیان‌های احتمالی آینده جلوگیری به‌عمل آورید.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم سری به مطالب قبلی بزنید و نکات مهم بررسی سیم‌کشی ساختمان را اینجا بخوانید.